Leven als digital nomad is een lifestyle die je veel vrijheid geeft. De vrijheid om zelf te bepalen waar je naartoe gaat en met wie. Leven als een digital nomad is een geweldige manier om levenservaringen op te doen. Als digital nomad moet je natuurlijk wel ergens van rondkomen. Meestal is internet je belangrijkste bron van inkomsten. In dit artikel kijken we hoe je beter vindbaar kunt worden met je website, zodat je je leven als digital nomad ongestoord kunt voortzetten.
Locatie onafhankelijk
De meeste digital nomads verdienen hun geld online en zijn locatieonafhankelijk. Ze zijn voor hun werk niet afhankelijk van een bepaalde locatie en nemen hun werk gewoon mee op reis. Zolang er een stabiele internetverbinding is kan een digital nomad geld verdienen. De meeste digital nomads werken als freelancer. Bijvoorbeeld als blogger, vlogger, website ontwikkelaar of webdesigner.
Je eigen website
Als digital nomad is een eigen website belangrijk. Via je je website kunnen potentiële klanten makkelijk met je in contact komen. Om te zorgen dat dit kan is het wel belangrijk dat je doelgroep je goed kan vinden. Daarom is het belangrijk om te investeren in SEO. Je kunt zelf je SEO doen, maar heb je daar geen tijd voor of ontbreekt je de kennis, dan kun is je SEO uitbesteden een beter idee.
Wat is SEO precies?
SEO staat voor search engine optimizations, in het Nederlands ook wel bekend als zoekoptimalisatie. Hieronder verstaan we alle processen en verbeteringen die als doel hebben om een website hoger in Google te laten verschijnen. Er spelen een hoop factoren mee om dit te laten gebeuren. Op sommige van deze factoren heb je meer invloed dan op anderen.
Een goede basis
Een van de belangrijkste dingen is dat je website een goede basis moet hebben. Dat betekent dat er content op de website staat. Een homepage en een aantal pagina’s waarop je bezoekers informatie kunnen vinden. Daarnaast moet je website makkelijk te “crawlen” zijn door zoekmachines. Daarom richt je je website zo in dat Google de website makkelijk kan lezen. Een goede navigatiestructuur helpt daarbij. Google kan je website dan makkelijker indexeren. En zodra dat is gebeurd kun je gaan werken aan je positie in Google.
Zoekwoordenonderzoek
Een van de eerste dingen die moeten gebeuren om je positie te verbeteren is zoekwoordenonderzoek. Je optimaliseert je pagina’s op bepaalde zoektermen waar je doelgroep op zoekt. Daarbij moet je jezelf de volgende vragen stellen:
- Welke woorden gebruikt mijn doelgroep?
- Op welke zoekwoorden wil ik gevonden worden?
- Met welke content kun je het beste inspelen op de behoefte van de bezoeker.
Door zoekwoorden onderzoek te verrichten kun je het antwoord vinden op deze vragen.
3 Pijlers van SEO
Grofweg zijn er drie onderdelen van SEO: techniek, content en autoriteit. Aan deze drie onderwerpen moet je werken om je goed gevonden te worden in Google.
Techniek
Onder techniek verstaan we alles wat te maken heeft met wat er achter de schermen van je website gebeurt. Een heldere website structuur bijvoorbeeld, een hoge laadsnelheid, structured data en ga zo maar door.
Content
Met content bedoelen we alles dat informatie geeft aan de bezoeker. Dat kan geschreven tekst zijn, maar ook afbeeldingen en video zijn een voorbeeld van content. Het is belangrijk dat de content informatie verschaft waar de bezoeker iets aan heeft. Is de content die je aanbiedt op je website waardevol en relevant dan is de kans groot dat de bezoeker terugkeert naar je website.
Autoriteit
Autoriteit is voor Google een bepalende factor als het gaat om de ranking van je website. Je naamsbekendheid, maar ook de leeftijd van je domein spelen hierin een rol. Een van de meest gebruikte SEO-methoden om autoriteit te beïnvloeden en te verbeteren is linkbuilding. Hoe meer websites met autoriteit naar de jouwe verwijzen hoe groter je eigen autoriteit zal worden.
Waarom je zou moeten investeren in SEO
SEO levert een duurzaam resultaat. Waar je met advertenties steeds geld moet uitgeven om bezoekers op je website te krijgen leveren organische posities in Google je een stabiele stroom van bezoekers op waar je niet voor hoeft te betalen. Deze bezoekers vinden jouw website namelijk tussen de organische zoekresultaten. Met SEO bouw je aan blijvende, meetbare resultaten.