Gokbedrijven zijn bang voor restricties op advertenties in Nederland

Nu het in Nederland sinds 1 januari 2023 verboden is om nog ongericht reclame te maken voor het gokaanbod, is er sprake van een serieuze verandering. Zeker voor de gokbedrijven zelf is dit een klap in het gezicht. Het is namelijk een ideale methode om bij het grote publiek bekend te maken wat er allemaal beschikbaar is.

Dit alles is het gevolg van de periode na het legaliseren van online gokken in Nederland een paar jaar terug. Veel bedrijven zagen simpelweg hun kans schoon om van deze nieuwe kans gebruik te maken. Hierdoor ontstonden er relatief veel reclame-uitingen in verschillende vormen.

Voor de echte Nederlandse gokliefhebber verandert er echter niet veel. Deze heeft gewoon toegang tot het aanbod van zijn of haar favoriete spellen. Denk dan bijvoorbeeld aan de spellen van aanbieders als Pragmatic Play, Play ’N Go en NetEnt. Het spel Mega Joker van NetEnt is misschien nog wel het beste voorbeeld dat we op dit gebied kunnen geven. Het is zeker de laatste jaren alleen maar meer uitgegroeid tot de favoriet van de Nederlandse liefhebber van gokkasten.

Waarom de restricties op advertenties in Nederland geen probleem vormen

Er zijn tal van redenen waarom het eigenlijk niet heel veel uitmaakt dat er sinds 1 januari 2023 restricties zijn voor het adverteren voor gokbedrijven in Nederland. Zo moet je bijvoorbeeld denken aan de volgende punten:

  • De Nederlandse gokker is al op de hoogte: Een van de belangrijkste redenen is dat de Nederlandse gokker toch al op de hoogte was van het aanbod. De gemiddelde Nederland vindt het namelijk prettig om zelf op onderzoek uit te gaan. Hij of zij loopt verschillende aanbieders langs en kijkt dan waar de favoriete spellen te vinden zijn. Dit is ook hoe de meeste mensen uiteindelijk op Mega Joker zijn beland. Lang niet altijd is dit het directe gevolg van het zien van een advertentie. Er zijn juist hele andere factoren die hierbij een rol spelen. Van eigen onderzoek tot aan tips van vrienden en/of familieleden in de directe omgeving.

  • Bekende merken zijn al bekend: Daar komt nog bij dat de gevestigde namen toch al bekend zijn bij het grote publiek. Iedereen die liefhebber is van een merk als Pragmatic Play of NetEnt weet deze aanbieders heel makkelijk te vinden. Zij zijn het uiteindelijk die de spellen daadwerkelijk produceren. Het maakt daarbij geen verschil op welke manier je uiteindelijk bij dit spel terechtkomt. Ben jij ook iemand die één of meerdere favoriete spellen heeft? Dan weet je waarschijnlijk precies waar we het over hebben.

  • Advertenties waren lang niet altijd even effectief: Tot slot waren de advertenties lang niet altijd even effectief. Aangezien er zo’n enorme stortvloed aan advertenties beschikbaar kwam, voelde lang niet iedere kijker zich ermee verbonden. Zo werden de advertenties bijvoorbeeld ook vaak getoond aan jonge kinderen, wat helemaal geen zin had. In dat opzicht is het voor de gemiddelde liefhebber van een gokje wagen geen enkel probleem dat de advertenties nu aan banden zijn gelegd. Iedereen is in staat om zelf het spel te vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Er komt zo dus een definitief einde aan het agressieve adverteermodel van de grote gokaanbieders in Nederland. Echter verandert er onder de streep weinig voor de uiteindelijke speler. De internationale aanbieders van de meeste goede spellen blijven het naar verwachting precies even goed doen. Sterker nog; ze gaan het de komende jaren misschien alleen nog maar beter doen. Zeker wanneer je ziet hoe goed de nieuwste spellen de laatste tijd al beginnen te worden.

Daarmee heeft iedereen de kans om een gokje te wagen. Enerzijds om misschien een leuk geldbedrag te winnen en anderzijds om ook gewoon een leuke tijd te ervaren. Wist je dat er daarna ook talloze andere manieren zijn om online geld te verdienen? Al met al is het voor iedereen interessant om hier meer over te weten te komen. Zelfs wanneer je er niet bewust naar op zoek bent, is het toch leuk om wat tips tot je te nemen.

Laat je dus zeker niet afremmen door de meest recente ontwikkelingen en pak snel je favoriete spel er weer bij. Er staat je een leuke tijd te wachten!

Picture of Arine
Arine

Ik ben Arine, een enthousiaste reiziger en blogger voor Digitalnomad.nl die zich richt op de behoeften van digitalnomads en reizigers. Door mijn eigen uitgebreide reiservaringen deel ik waardevolle inzichten, tips en inspiratie voor anderen die graag de wereld verkennen terwijl ze werken. Mijn blogs behandelen uiteenlopende onderwerpen, van de beste reisbestemmingen en werkplekken tot praktische adviezen over het leven als digitalnomad. Mijn doel is om lezers te helpen een evenwichtige en avontuurlijke levensstijl te creëren. Naast reizen geniet ik van fotografie, nieuwe culturen ontdekken en het maken van herinneringen die een leven lang meegaan.

Inhoudsopgave